Strategi
membawa maksud pelbagai cara untuk mencapai tujuan. Strategi juga dapat disebut
sebagai perilaku yang diambil oleh seseorang yang menggambarkan berbagai
tindakan terkait dengan keadaan atau permainan (Benoit dan Trigeorgis, 2011). Manakala
dalam konteks pendidikan, pengurusan bilik darjah yang baik boleh menjurus
kepada situasi yang lebih baik dan berprosedur sempurna untuk mencapai
objektif-objektif aktiviti yang lebih berkesan dan bermakna.Pengurusan bilik
darjah ialah suatu aspek yang penting dalam melaksanakan aktiviti pengajaran
dan pembelajaran di dalam kelas. Definisi bilik darjah pula ialah satu tempat
berlakunya proses penjaran dan pembelajaran dimana melibatkan interaksi antara
guru dan murid. Ianya merupakan satu tempat yang terpenting yang perlu terdapat
di sekolah. Menurut (Richards, 1990) pengurusan bilik darjah
merupakan sesuatu konsep yang komprehensif untuk pelbagai aktiviti yang telah
dirancang oleh guru untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran P&P
di dalam bilik darjah yang merangkumi tindakan disiplin, rutin harian, penyusunan
susun atur meja dan kerusi serta masa yang diperuntukan bagi satu subjek
pembelajaran.
Antara perubahan yang berlaku pada konsep bilik darjah ialah dulunya dimana
satu proses pembelajaran berlaku dengan adanya murid sebagai pendengar serta
guru sebagai tenaga pengajar dianggap bilik darjah walaupun bukan di dalam
bilik kelas. Manakala sekarang merupakan sebuah
bilik darjah perlulah lengkap dengan kemudahan pembelajaran contonya kerusi,
alat bantu mengajar dan sebagainya. Ianya juga merupakan satu tanggungjawab
seorang guru untuk memimpin kelas tersebut.
Selain itu perubahan pada penyusunan bilik darjah ialah berkait dengan tempat duduk belajar, meja guru, kerusi dan meja pelajar. Objektif pengurusan bilik darjah adalah untuk mewujudkan bilik darjah yang efektif dan berkesan serta menyimpan rekod pelajar untuk menilai sama ada pelajar tersebut gagal atau sebaliknya.
Faktor yang mempengaruhi pembentukan
interaksi dalam kelas ialah susunan bilik darjah seperti keadaan emosi bilik darjah di mana menekankan tentang kawalan dan kepimpinan dalam bilik darjah contohnya gaya
autokratik, gaya demokratik dan gaya
laissez Faire.
§
Dalam
strategi menguruskan bilik darjah, guru merupakan salah satu penggerak dan
rujukan kepada pelajar dalam menentukan suasana dan kelancaran pembelajaran
yang selesa dan kondusif. Selain itu, minat murid terhadap sesuatu pembelajaran
berasaskan strategi mengurus bilik darjah yang terancang dan menarik. Dari
sudut institusi pendidikan bilik darjah merupakan bilik-bilik yang menempatkan
para pelajar untuk mengikuti sesi pembelajaran dan pengajaran dan interaksi
antara satu sama lain. Oleh itu susun atur sangat mempengaruhi minat serta
kelancaran sesebuah pengajaran yang akan memberi kesan kepada fahaman para
pelajar.
Comments
Post a Comment