Pengurusan
bilik darjah berkait dengan cara yang digunakan untuk mengurus aktiviti
pengajaran, susunan fizikal, dan keadaan psikososial di dalam bilik darjah,
bagi memastikan penggunaan masa yang efisien dan juga mewujudkan suasana
pembelajaran yang mesra, sekali gus mengurangkan masalah tingkah laku (Alberto
& Troutman, 1986). Selain itu, pengurusan bilik darjah juga merupakan
proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan
komunikasi dan interaksi antara murid. Tujuannya ialah untuk memudah cara atau
mengendalikan pembelajaran murid di dalam kelas.
Bilik darjah merupakan persekitaran
pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran.
Tugas mengajar guru mengandungi dua elemen utama iaitu penyampaian ilmu dan
pengurusan bilik darjah. Tujuan dimensi penyampaian ilmu adalah untuk mencapai
objektif pengajaran (jangka pendek) dan pencapaian akademik (jangka panjang)
Sebagai contoh, teknik penyoalan, penilaian, perancangan, dan lain-lain. Tujuan
pengurusan bilik darjah adalah untuk membentuk dan memelihara tingkah laku
murid yang menyumbang kepada dimensi penyampaian ilmu. Sebagai contoh, memberi
ganjaran, dan memupuk hubungan.
Pengurusan bilik darjah yang berkesan ialah
menggalakkan tingkah laku murid yang sesuai, membentuk suasana pembelajaran
yang positif, menjalinkan hubungan interpersonal antara guru dengan murid dan
murid dengan murid, menggunakan masa yang diperuntukkan untuk pembelajaran
dengan optimum, meningkatkan penglibatan murid dalam aktiviti P&P,
mengurangkan masalah disiplin, pengurusan rutin yang berkesan dan murid dapat
belajar mengawal dan menguruskan diri sendiri.
Comments
Post a Comment