Pengurusan murid merupakan suatu bidang yang
penting di dalam sebuah institusi pendidikan. Hal ini kerana pengurusan murid
yang efektif dan berjaya boleh memberi impak yang mendalam terhadap hal ehwal
murid itu seperti contoh displin, tingkah laku, kemahiran berfikir, kecerdasan
kognitif, kinestatik, interpersonal dan juga intrapersonal. Bagi melahirkan dan
membantu individu supaya seimbang dari segi jasmani, rohani, emosi dan intelek
sebagaiamana yang telah termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN), suatu
perancanagan yang lebih berstruktur dan strategik perlu dilakukan di sekolah
dimana perancangan ini meliputi dari segi akademik serta bukan akademik. Proses
pengurusan murid terdiri daripada beberapa aspek iaitu aspek perancangan,
pengelolaan, pentadbiran dan pengawalan atau pemulihan. Oleh itu, bagi mencapai
hasrat ini jawatan khas Guru Penolong Kanan (HEM) telah diwujudkan di sekolah
bagi membantu pihak pentadbir iaitu guru besar atau pengetua dalam memainkan
peranan sebagai pemaju, pembantu, perancang, pemudah cara penyelaras dan
pengawal serta kaunselor kepada ahli-ahli di bawah pengawasannya terutama
kepada para pelajar bagi memastikan sistem pengurusan murid ini lebih dinamik.
Antara kaedah dalam menguruskan rekod murid ialah sistem
maklumat murid berkomputer. Sistem ini diperkenalkan pada tahun 2000. Ia
mengandungi maklumat senarai rekod kesihatan murid, rekod rancangn makanan
tambahan (RMT), rekod skim pinjaman buku teks, rekod kedatangan harian, dan
kemudahan mendaftar untuk murid. Dikenali sebagai sistem maklumat murid (SMM).
Selain itu, pentaksiran berasaskan sekolah dikendalikan
oleh pihak sekolah dan pentaksiran dilaksanakan oleh guru-guru matapelajaran
secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pentaksiran
berasaskan sekolah perlu dirancang, diskor dan dilaporkan secara terancang
mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia agar dapat
meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan skor pentaksiran yang dilaksanakan.
Akhir sekali, sistem laporan dilaksanakan di sekolah pada
bulan Januari 2004 ekoran daripada cadangan Kementerian Pendidikan (2003). Ia
bertujuan untuk menilai murid bukan sahaja dari segi pencapaian akademik malah
mereka perlu dinilai secara keseluruhan iaitu merangkumi aspek perkembangan
emosi dan tingkah laku. Sebagai medium untuk melaporkan dengan lebih
komprehensif berdasarkan penilaian yang dilakukan secara menyeluruh terhadap
setiap murid. Penilaian ini dilakukan oleh guru kelas dan guru mata pelajaran.
Natijahnya, pengurusan murid merupakan satu bidang yang
penting disekolah. Hal ini kerana pelaksanaannya si sesebuah sekolah tersebut
akan mencerminkan prestasi sekolah. Kepimpinan sekolah seharusnya memainkan
peranan yang lebih daripada hanya menjalankan fungsi pentadbiran dan
penyelenggaraan. Penilaian yang dilaksanakan dengan sempurna dapat membantu
murid mengatasi masalah pembelajaran yang telah di kenal pasti pada peringkat
awal. Melalui tindakan susulan yang efektif, guru dapat membantu murid dalam
meningkatkan kemajuan dalam pembelajaran.
Comments
Post a Comment