Teori-teori
Perkembangan Manusia telah dipelopori oleh beberapa orang pakar psikologi iaitu
Sigmund Freud (1856 – 1939), Erik Erikson (1902 – 1994) dan Jean Piaget (1896
-1980). Di samping itu, teori-teori
Perkembangan Manusia juga turut dipelopori oleh pakar sosiologi seperti Charles
Cooley (1864–1929) dan George Herbert Mead (1863–1931). Tingkah laku seorang
individu terbentuk oleh akal fikirannya sendiri dan peranan masyarakat
sekeliling. Sosialisasi merupakan proses mempelajari peranan, status dan nilai
yang perlu ada pada seseorang dalam institusi sosial. Sosialisasi juga
merupakan satu proses pembelajaran berterusan. Sosialisasi bermula dari
pemindahan norma atau nilai dalam keluarga dan budaya. Perkara yang dipelajari
ketika kanak-kanak akan menjadi pendirian atau konsep. Semakin dewasa, manusia
mempelajari lebih banyak hasil dari interaksi.
Selain
itu, terdapat beberapa jenis sosialisasi iaitu primer atau permulaan, sekunder
atau penyertaan dan resosialisasi. Sosialisasi primer (permulaan) ini berlaku
dalam keluarga di mana kanak-kanak belajar membina konsep diri, personaliti,
kemahiran motor, penaakulan, dan kemahiran bahasa. Sosialisasi sekunder atau
penyertaan berlaku di luar lingkungan keluarga. Pemindahan nilai oleh agen
sosialisasi seperti rakan sebaya, guru, media massa. Sosialisasi primer dan
sekunder merupakan sosialisasi normal. Resosialisasi pula ialah proses individu
menukar kepercayaan, moral, dan nilai sedia ada. Perkaitan antara sosialisasi
dan pendidikan ialah sosialisasi sebagai matlamat pendidikan di Malaysia. Guru
dan rakan sebagai agen sosialisasi. Di samping itu, sosialisasi berlaku melalui
interaksi sosial antara seorang individu murid dengan guru dan rakan. Interaksi
sosial secara umumnya berlaku di sekolah dan dalam bilik darjah semasa
pembelajaran khususnya.
Guru
menjadi suri teladan kepada murid kerana guru merupakan seorang yang mempunyai
pengetahuan yang luas, mempunyai sifat kepimpinan, mempunyai tingkah laku dan
penampilan yang baik. Dinamika bilik darjah terjadi apabila terdapat
pembentukan kumpulan-kumpulan kecil yang mempunyai ciri, nilai, tingkah laku,
dan minat yang sama. Kajian sosiometri dijalankan untuk mengenal pasti pola
interaksi dan persahabatan dalam bilik darjah seperti untuk mengetahui sama ada
terdapat murid yang disukai atau paling berpengaruh, kewujudan
kelompok-kelompok kecil yang rapat dan murid terpinggir dan tidak disukai.
Faktor yang mempengaruhi pembentukan dinamika dalam bilik darjah ialah jantina,
bangsa, agama, status sosioekonomi, pencapaian akademik, personaliti, dan gaya
pembelajaran. Peranan guru dalam dinamika kumpulan ialah mengenal pasti bentuk
dinamika kumpulan dalam bilik darjah, memberi perhatian kepada kumpulan murid
yang terpinggir atau tidak disukai, menggunakan kuasa penularan, bimbing
kumpulan untuk membentuk ciri-ciri yang diingini dan guru sendiri bertindak
sebagai model.
Seterusnya,
terdapat tiga jenis interaksi iaitu interaksi sehala, interaksi dua hala dan
interaksi kumpulan. Cara membentuk interaksi yang sihat dalam pembelajaran
ialah mengamalkan sistem demokratik dalam proses pembelajaran, penyoalan dalam
pengajaran, mempelbagaikan aktiviti pembelajaran, menggunakan kaedah
pembelajaran koperatif, menggalakkan pembelajaran dalam kumpulan kecil, dan
memupuk sikap yang betul terhadap interaksi.
Comments
Post a Comment