Menurut Kamus Dewan
(4th Edition) pelbagai bermaksud perihal pelbagai jenis. Budaya pula
ditakrifkan sebagai tamadun, peradaban, kemajuan fikiran, akal budi (cara
berfikir, berkelakuan, dan sebagainya). Sifat budaya, yang mengenai kebudayaan,
(yang) sudah maju(akal budi). Ini adalah definisi daripada segi bahasa tetapi
apa itu “pelbagai budaya”mengusulkan, mengesyorkan atau menganjurkan kepada
seseorang tentang pelbagai hal.
Terdapat beberapa
jenis pembezaan yang boleh digunakan oleh guru untuk mengubahsuai pengajaran
mengikut keperluan pelajar dan kurikulum. Yang pertama ialah isi kandungan. Ia
merupakan pembezaan kaedah mengajar melibatkan perbezaan isi kandungan. Yang
kedua ialah minat dimana pembezaan pengajaran isi kandungan boleh dilakukan
untuk mencerminkan minat pelajar. Yang ketiga ialah kadar:dimana pembezaan
kadar belajar merupakan jenis pembezaan yang paling kerap digunakan oleh guru.
Yang keempat tahap merupakan pembezaan kadar belajar diikuti oleh pembezaan
dari segi tahap. Yang kelima ialah akses dimana pembezaan dari segi
akses melibatkan guru menyediakan aktiviti yang sama bagi semua pelajar, tetapi
cara pembentangan aktiviti diubahsuaikan bagi pelajar tertentu berdasarkan keperluan
mereka. Yang keenam ialah respon.
Respon merupakan pembezaan akses (kepada sumber) memberi peluang kepada
pembezaan respon pelajar. Yang ketujuh merupakan urutan. Pembezaan urutan
kandungan kurikulum membolehkan pelajar memilih untuk menumpu kepada topik-topik
tertentu dalam sukatan pelajaran sesuatu subjek.Seterusnya, pembezaan struktur
berlaku apabila pengajaran dirancang supaya pelajar belajar isi kandungan
secara menyeluruh (‘chunks’) manakala yang lain belajar secara langkah demi
langkah.Masa guru merupakan masa dan perhatian guru untuk pelajar-pelajar
tertentu berlaku secara tidak terancang kerana guru tidak merancang masa
mereka. Stail pengajaran juga merupakan pembezaan stail pelajaran adalah perlu
supaya guru dan pelajar tidak menjadi bosan –visual learners, auditory, verbal
dan sebagainya.
Topik 11 berkaitan
dengan pengurusan pelbagai
budaya. kepelbagaian
budaya merupakan satu strategi dan perspektif
baharu untuk
memahami variasi pelajar dari masyarakat yang berbilang kaum dan berbilang budaya.
Dengan itu hubungan yang lebih harmoni dapat dapat diwujudkan semasa berinteraksi.
Strategi ini seharusnya dapat membantu para pelajar memahami
kepelbagaian budaya
yang ada di negara ini supaya matlamat pendidikan untuk memberi kesedaran kepada
\pelajar-pelajar tentang wujudnya pelbagai nilai, budaya, agama dan bangsa dalam
masyarakatnya serta terdapat
pula persamaan-persamaan dalam budaya berbagai dapat
dicapai.
Comments
Post a Comment