BAB 1 - SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN

Istilah sosiologi telah diperkenalkan oleh Auguste Comte (1798 – 1857) dalam bukunya Positive Philosophy (1842) dan berasal daripada perkataan latin iaitu “sosio” yang bermaksud “berkongsi”. Selain itu, istilah ini juga merupakan gabungan perkataan Yunani dan Rom yang bermaksud “pengetahuan mengenai masyarakat”. Terdapat beberapa tokoh sosiologi yang terkenal seperti Ibnu Khaldun, Auguste Comte, Karl Marx, Emile Durkheim, Max Weber dan George Herbert Mead. Disiplin sosiologi mempunyai perspektifnya yang tersendiri tentang masyarakat dan tingkah laku sosial. Tumpuan perspektif sosiologi adalah pada tingkah laku masyarakat, memahami corak interaksi dan proses kelompok.
Definisi Sosiologi ialah kajian yang sistematik dan saintifik mengenai manusia dan interaksi sosial mereka dalam masyarakat daripada pelbagai sudut (Amir Hasan, 2002). Perspektif Sosiologi terbahagi kepada dua iaitu mikro yang bersifat kecil dan fokus kepada individu manakala makro pula bersifat besar, kompleks, dan berfokuskan masyarakat atau organisasi.
Di samping itu, terdapat 3 teori utama sosiologi iaitu Teori Fungsionalisme, Teori Konflik dan Teori Interaksionisme. Teori Fungsionalisme telah dipelopori oleh Auguste Comte (1798-1857). Masyarakat dianggap seperti tubuh badan yang mempunyai fungsi tersendiri. Struktur sosial akan menentukan kelancaran dan keharmonian masyarakat. Penekanan: fungsi-fungsi pendidikan adalah untuk kepentingan masyarakat. Menekankan pengaruh luaran ke atas pendidikan (komuniti sekolah adalah penerima pasif apa yang ditentukan pihak luar). Misalnya seperti aspek kurikulum, pedagogi, disiplin murid, peperiksaan,dan sebagainya. Perkembangan individu tidak diutamakan.
Teori Konflik pula dipelopori oleh Karl Marx (1818-1883) dan diikuti oleh Max Webber (1864 – 1920). Teori ini melihat masyarakat daripada perspektif konflik dan perubahan. Konflik boleh berlaku antara kelas sosial berbeza, kelas sosial yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan. Konflik dalam masyarakat menyumbang kepada perubahan sosial. Teori Interaksionisme dipelopori oleh George Herbert Mead (1863-1931). Interaksi simbolik melihat bagaimana individu membentuk dan dibentuk oleh interaksinya dengan orang lain. Makna simbolik diperoleh dari bentuk simbol seperti perkataan, perlakuan, objek, bahasa berguna semasa interaksi menyebabkan  hubungan bertambah mesra.
Pengertian Pendidikan ialah suatu proses membentuk manusia secara menyeluruh dan seimbang. Tujuan utama pendidikan ialah untuk memperkembangkan potensi intelek, fizikal, emosi dan rohani manusia ke arah kesempurnaan. (Syed Muhammad Qutb). Menurut John Dewey, pendidikan ialah suatu proses perkembangan individu. Pendidikan merupakan usaha mengatur ilmu pengetahuan untuk menambahkan lagi pengetahuan semula jadi yang ada padanya, supaya dapat hidup dengan lebih berguna dan lebih selamat lagi. Sosiologi pendidikan merupakan kajian yang sistematik dan saintifik mengenai hubungan antara pendidikan dengan masyarakat, yang seterusnya mempengaruhi matlamat, bentuk institusi, pentadbiran, kurikulum, dan kaedah PdP. Pendidikan sebagai proses membantu pembelajaran seseorang murid untuk memperkembangkan potensinya dan membentuk sahsiahnya.

Comments